טיפולוגיות מרחביות

שביל הנחל

שביל הנחל

שביל טיול המלווה את נחל ציפורי לכל אורכו, מתייחס לערוץ הנחל ומנכיח אותו גם כשאינם צמודים. 

השביל משמש ציר אורך מזרח-מערב הקושר מוקדי עניין רבים לאורכו, מנקז אליו שבילים משניים ההופכים אותו למקום מפגש וחיבור למרחב כולו. 

מסלול הטיול לאורך הנחל מאפשר למטיילים אינטראקציות שונות עם הנחל ותורם לפיתוח של תודעה אגנית באמצעות זיהוי של הביטויים האגניים הניכרים בו. לדוגמא: זיהוי נקודות החיבור של היובלים ותתי-האגנים, חיבור אל הישובים השונים במרחב, התמצאות מרחבית בעזרת אבני דרך וכו'. השביל החוצה את המרחב מייצר הזדמנות לבטא גם את השתנות המאפיינים המרחביים (קהילתיים, אקולוגיים ופיזיים) לאורך הנחל.

עקרונות תכנון

  1. שפה עיצובית נוכחת וקוהרנטית: מזוהות מרחבית גבוהה, פרטים עיצוביים המדברים בשפה משותפת ובאותו זמן מאפשרים השתנות ומגוון חוויות.
  2. מקום של כולם: עיצוב מכליל המשדר לכלל המבקרים תחושת שייכות, נותן מקום לפעילויות ושימושים שונים במרחב, דגש על חיבור בין קהילות שונות במרחב
  3. הנכחה של סיפור שיקום הנחל ואלמנטים טבעיים: בהפניית מבט ותשומת לב המבקרים לפעולות השיקום ולתופעות טבע שאחרת היו נשארות נסתרות (למשל דפוסי נוכחותם של בעלי החיים במרחב), הנכחה של נקודות הממשק בין בני האדם לנחל וההשפעה ההדדית

סכמה עקרונית

נקודות עצירה לאורך שביל הנחל

לאורך שביל הנחל ישולבו נקודות עצירה בהתאם לתכנון המתחמי. נקודות אלו יאופיינו על ידי התרחבות של שביל הבטון, עצי צל ומקומות ישיבה.

ניתן לייצר תצורות רבות של נקודת עצירה על ידי שילובים שונים בין פרטי הריצוף וריהוט החוץ. לדוגמה: